تبلیغات
ارتش قلم

قالب وبلاگ
نظر سنجی
در جدال عقل و احساس، شما طرفدار کدامیک هستید؟



لوگوی دوستان

یادگار ویرانی...

 چه چیزی از شورش عاشورای 88 برای ما به یادگار مانده است؟پاسخ این است؛«ویرانی».چنین یادگاری را باید مدام بر سر پدید آورندگان آن شورش فریاد زد و مدام باید نسبت به تکرار آن انذار داد.این «ویرانی» حاصل بی اصولی شبه جنبش سبز بود جریانی که سبز را به عنوان نماد مذهبی برگزید و سپس از آن علم سکولاریسم ساخت. این امر همان بی اصولی مزمنی است که جریان برآمده از انتخابات 2 خرداد آن را سالها یدک کشید.این بی اصولی در تز به غایت شگفت انگیز «جنبش بدون رهبر» نیز تکرار شد.از کنار بیاینه های آنچنانی که بگذریم،برخی از کنشگران اصلی غائله امتیاز جنبش سبز را نداشتن رهبر ذکر می کردند!

ارائه این تز 2 دلیل عمده داشت؛ نخست آنکه مهندس موسوی بسان خاتمی برای برخی صرفا ابزاری بود برای نیل به قدرت و از وجه کاریزماتیک تهی بود . دوم آنکه در این تز اعتراف ظریفی هم نهفته بود.چندگونه گی غریب حاضران در جنبش سبز و تکثر بی حد و حصر آن در کنار نداشتن ایدئولوژی مشخص اساسا امکان رهبری کردن آن را غیر ممکن ساخته بود.چگونه می توان جنبشی را رهبری کرد که در آن عناصر محتوایی همگن دیده نمی شود؟

اینچنین بود که نخست وزیر امام(ره)  ایستاد نظاره کرد که چگونه آراء امام (ره) ذبح می شود  و به چشم سر دید که چگونه علیه اصلی ترین مولفه فلسفه سیاسی امام(ره) شعارهای ارتجاعی سر داده می شود.

او نظاره کرد و به تماشا پرداخت و بیانیه داد و سکولارها را «مردم خداجو» نامید.کسی که آوای ساده زیستی او از کران تا کران پیچیده بود اشرافیون سکولار را به ادامه مبارزه! تشویق کرد.کسی که می گفت ولایت فقیه مارا از دیکتاری ها نجات داده است، ایستاد نظاره کرد که چگونه علیه «اصل ولایت فقیه» شعار داده می شود و دم بر نیاورد.

او از یاد برد که «ولایت فقیه» امری منبعث از اولا و بالذات های معرفت دینی است و گوهری است كه در دریای فقه و اجتهاد شیعه توسط امام(ره) از صدف مهجوریت برون كشیده شد، پس نمی توان گفت كه امری «مستحدث» است و امام(ره) آن را باب ساختند.«ولایت فقیه» امری است كه امام(ره) با درك فلسفی و فقهی خود آن را از مهجوریت رهاندند. پیش از امام نیز افرادی چون مرحوم ملا احمد نراقی به ولایت فقها اشارتی داشتند، اما حضرت امام(ره)، از آنجا كه دید و نظرشان جامع الاطراف بود، آن را به گونه ای شرح و بسط دادند كه «نیازهای اجتماعی ـ سیاسی» مسلمین را مرتفع می كرد و در واقع پاسخی دینی به نیازهای تاریخی جامعه ایران بود.

او تاریخ  پس از انقلاب ایران را ازیاد برد تا تز «از سروش تا گوگوش» دکتر حجاریان محقق شود . اسلام شناس جریان سبز همان شالی را بر گردن انداخت که آوازه خوان دربار پهلوی و نماد تجدد شاهنشاهی برگردن داشت. او فقط نظاره کرد و هیچ نگفت که«اسلام رحمانی» با «لائیسته» چگونه  قابل جمع است.

 این چراغ راه به ما می گوید که باید بدانیم که سوابق افراد  هرچه باشد ،ممکن است بر خلاف آن عمل شود و ایضا به ما می گوید که در مقابله با بحران های خاص سیاسی- اجتماعی باید خویشتن دار بود  و برای مقابله با افراطیون از افراطیون بهره نگرفت. سیر حوادث پس از انتخابات از حرمت شکنی 16 آذر و عاشورا گرفته تا فجایعی نظیر کوی دانشگاه و کهریزک خطر افراط گرایی را گوشزد  می کند.

منبع:فردا




طبقه بندی: سیاسی،
برچسب ها: مهندس موسوی، فتنه88،
[ جمعه 9 دی 1390 ] [ 16:02 ] [ حمید ملکی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By shiaweb :.
درباره وبلاگ


پایگاه 10 سیدالشهدا
حوزه مقاومت 5 شهید رجایی

طراح قالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب